Versenyeink
Böngésző
KORÁBBI VERSENYEINK
Főoldal » Táplálkozás » Vitaminok

Hírek

Vitaminok
dátum: 2011-11-10 20:44:00

Vitaminok

A vitaminok olyan molekulák, amelyekből napi néhány milligrammra van csak szüksége az emberi szervezetnek, azonban ha ezt nem kapja meg, hiánybetegségek alakulnak ki. A vitaminok a szervezet kémiai reakcióit katalizáló enzimek működéséhez szükségesek.Két típusuk van: vízben oldódó és zsírban oldódó vitaminok.

Vízben oldódó vitaminok

Ezek a vitaminok képtelenek hosszabb ideig raktározódni a szervezetben, tehát folyamatosan kell őket pótolni. A feleslegesen bevitt mennyiség kiürül, tehát túladagolni sem lehet őket. Ide tartoznak a B-vitaminok, C-vitamin, P és H-vitaminok.

C-vitamin

A C-vitamint Szent-Györgyi Albert állította elő először zöldpaprikából, és ezért egy
Nobel-díjat is kapott 1937-ben.

Szerepe a szervezetben: antioxidáns hatású, segíti az immunrendszer működését, ezáltal segíti a szervezet védekezését mindenféle stresszhatással, fertőzéssel, daganattal, sejtöregedéssel szemben.

Előfordul: állati eredetű táplálékban nagyon ritka, növényi eredetűben van sok. A legtöbb C-vitamint a csipkebogyó tartalmazza (1300 mg), a gyümölcsök 20-50, a zöldségek 20-200 mg C-vitamint tartalmaznak. Főzés és hosszabb tárolás hatására elbomlik.

Hiánya:
Hiánya esetén a skorbut nevű betegség lép fel, ez ma már elenyészően ritka. A nagy földrajzi felfedezések idején figyeltek fel először arra, hogy a hosszú hajóúton a matrózok legyengülnek, fogínyük vérzik, fogaik kilazulnak, kihullanak, erős ízületi és végtagfájdalmaik jelentkeznek, majd meghalnak. Később jöttek rá, hogy a friss táplálék hiánya idézi elő a kórt, ugyanis ezidáig a hajókon csak szárított élelmiszereket vittek.
1600-ban be is bizonyították: két hajó indult egyszerre Indiába, az egyik hajó legénysége napi 3 kanál citromlevet is kapott, a másik nem. Négy hónap múlva kötöttek ki, és azt látták, hogy a citromot fogyasztó matrózok nem betegedtek meg, a többiek meg igen.


 

B-vitaminok

B1, B2, B6 és B12 vitaminok a legfontosabb alkotói a családnak. A szervezetben különféle szerepeket töltenek be: a B1 vitamin az idegrendszer működéséhez, a B2, B6 az anyagcseréhez, a B12 a vérképzéshez kell.

Hiányuk
B1 vitaminhiány leggyakrabban alkoholizmusban lép fel, mivel az alkohol a B1-vitamin felszívódását gátolja. Hiánya emlékezet ésjárászavarokkal és egyéb idegrendszeri tünetekkel jár, ld. Alkohol.

B2 és B6 vitamin hiány esetén az ajkak berepedezése, fáradékonyság, szájnyálkahártya gyulladás, idegesség, ingerlékenység lép fel.

B12 hiány vérszegénységhez vezet.

Zsírban oldódó vitaminok

Ide tartozik az A,D,E,K vitamin. Közös jellemzőjük, hogy ha a napi szükségletnél többet fogyasztunk belőlük, akkor felhalmozódnak a szervezetben és hiány esetén egy darabig innen pótlódnak. Azonban éppen ezért túl is adagolhatók. Az E és a K-vitaminnak táplálkozási hibából eredő hiánya extrém ritka, ezért csak a két jelentősebbet ismertetjük.

A-vitamin

Az A-vitaminhiány következményei a farkasvakság (szürkületi vakság), súlyos esetben teljes vakság, bőr és nyálkahártya-betegségek, károsodik az immunrendszer, csökken a fertőzésekkel szembeni ellenállás. Gyermekekben lassul a növekedés. A hiánybetegség a 2-5 éves gyermekek körében a leggyakoribb, gyakran általános alultápláltság része. Földünkön évente félmillió gyerek vakul meg A-vitamin hiány következtében.

A-vitamint tartalmaznak a máj, tejtermékek, tojás, tengeri halak, vitaminozott margarinok, sárgarépa, sütőtök, leveles zöldségek, paradicsom, narancs.

D-vitamin

A D-vitamint bevihetjük a táplálékkal, illetve napozás során a nap ultraibolya sugárzásának hatására a bőrben D-vitamin keletkezik. A hiány csecsemőkben angolkór (elégtelen csontfejlődés), felnőttekben a csontritkulás egy formája képében jelentkezik. A 20. század elején az iparilag fejlett országok nagyvárosaiban élő gyerekek több, mint fele angolkórban szenvedett ( a betegség a nevét az elsők között iparosodott Angliáról kapta, ahol az iparosodás kezdetekor nagy volt a szegénység, az alultápláltság az alacsonyabb néprétegek körében. Ráadásul rendkívül alacsony a napsütéses órák száma is, ezért nagyon gyakori volt a betegség.) Ma már a fejlett és közepesen fejlett országokban ritka az angolkór, ez pedig a D-vitaminpótlásnak köszönhető: Magyarországon a gyerekek egy-másfél éves korukig tablettás D-vitaminpótlást kapnak. E kor felett a táplálékkal, szabadban tartózkodással már bevihető a napi szükséges D-vitamin.

Furcsa, de egyes fejlődő országokban ma is nagyon gyakori az angolkór, pedig ezeken a trópusi, szubtrópusi területeken magas a napsütéses órák száma. Oka hogy a sikátorok közé nem nagyon jut be a fény, az asszonyok a vallási szokások miatt teljes testüket beborító ruházatot viselnek, és csecsemőiket is beburkolják, ugyanakkor a D-vitaminban gazdag élelmiszerekből keveset fogyasztanak.

A felnőttkori D-vitaminhiány Európában is gyakori, főleg az idősek körében. Sok idős ember gyenge, mozgáskorlátozott, ezért nagyon keveset jár ki a napfényre, viszont elégtelenül táplálkozik.

D-vitamint tartalmaz a máj, halmáj, tej, tejtermékek, tojás.

Forrás: Futeam

vissza
Csatlakozz hozzánk!