Versenyeink
Böngésző
KORÁBBI VERSENYEINK
Főoldal » Táplálkozás » A nyomelemek szerepe

Hírek

A nyomelemek szerepe
dátum: 2011-11-10 20:58:00
A nyomelemek szerepe
 
Nevükhöz hűen csak nyomokban, egészen icipici mennyiségben szükségesek a szervezet számára, ugyanakkor ez a nagyon kicsike mennyiség egyben létfontosságú is!

A vitaminok mellett igen fontosak egyes szervetlen ásványi anyagok, a nyomelemek is. Nyomelemek nélkül a vitaminok sem képesek kifejteni hatásukat, és a nyomelemek hiánya ugyanúgy hiánybetegségeket okoz, mint a vitaminoké. Pár vitamint a szervezet képes maga is létrehozni, de ásványi anyagokból egyetlen egyet sem!

Bár a szervezet egészséges működéséhez körülbelül 18 különböző ásványi anyag szükséges, ezek közül hat olyan van, melynek fontossága miatt ajánlott napi beviteli mennyiségét is meghatározták. Ezek a jód, a kalcium, a cink, a foszfor, a vas és a magnézium (a periódusos táblán narancssárgával jelölt elemek).

 

H

                               

He

Li

Be

                   

B

C

N

O

F

Ne

Na

Mg

                   

Al

Si

P

S

Cl

Ar

K

Ca

Sc

Ti

V

Cr

Mn

Fe

Co

Ni

Cu

Zn

Ga

Ge

As

Se

Br

Kr

Rb

Sr

Y

Zr

Nb

Mo

Tc

Ru

R

Pd

Ag

Cd

In

S

b

Te

I

Xe

CS

Ba

 

Hf

Ta

W

Re

Os

Ir

Pt

Au

Hg

Tl

Pb

Bi

Po

At

Rn

Fr

Ra

                               


További szükséges nyomelemek a klór, a kobalt, a réz, a mangán, a molibdén, a kálium, a szelén, a nátrium, a króm, a vanádium, a kén és a fluor (sárgával jelölt elemek).

Néhány rövid mondat erejéig térjünk ki néhány nyomelemre, melyeket zöldségekből, gyümölcsökből nyerhetünk!

Kalcium

A szervezetben legnagyobb mennyiségben megtalálható ásványi anyag. A kalcium javasolt napi adagja felnőtteknek 800-1200 mg.
A foszforral együtt felelős a csontok és a fogak egészségéért, a magnéziummal karöltve pedig a normális szívműködésért, és vérkeringésért is felel. Segíti az idegrendszer működését, elsősorban az ingerületátvitelt.

Az emberi test kalciumtartalma (1-1,5 kg) legnagyobbrészt a csontokban és fogakban található. A felnőtt ember csonjai kalciumtartalmának mintegy 20%-a felszívódik, majd újrapótlódik, ami során az elhaltak helyére új csontsejtek nőnek. A kalcium megfelelő felszívódásához elegendő mennyiségű D-vitamin szükséges.
A kalcium hatása leginkább A-, C-, és D-vitaminnal, valamint vassal, magnéziummal és foszforral együtt érvényesül.

Hiánybetegségei az angolkór, csontlágyulás, csontritkulás.
Fő természetes forrásai: tejtermékek, szójabab, hal, bab, zöldfőzelékek, amerikai mogyoró, napraforgómag.

 


Klór

A szervezetben kloridionok formájában van jelen. Szabályozza a vér sav-bázis egyensúlyát, segíti a máj helyes működését. Napi bevitele nincs meghatározva, de átlagos szintű sófogyasztás mellett a szervezet elég klórhoz jut.

Hiánybetegsége: hajhullás és a fogak elvesztése.
Fő forrásai: asztali kősó, olajbogyó, tengeri moszat.

Réz

A réz javasolt napi bevitele felnőtteknek 2-3 mg. Rézre ban szükség ahhoz, hogy a vas a vértestek hemoglobinjába beépülhessen. Emésztését követően gyorsan, 15 perc alatt a véráramba kerül. Segít a tirozin nevű aminosav hasznosulásában, ami során az a haj és a bőr pigment (festék) faktorává válik. Nélkülözhetetlen a C-vitamin hasznosulásában.

Hiánybetegsége: vérszegénység, ödéma.
Fő természetes forrásai: szárazbab és borsó, szilva, teljes őrlésű búza, borjú- és marhamáj, tengeri halak, rákok.

 

 


Jód

Javasolt napi bevitele felnőtteknek 150 mikrogramm. A szervezet jódtartalmának mintegy kétharmada a pajzsmirigyben halmozódik föl. A pajzsmirigy az anyagcserét szabályozza, ezért helytelen működése lassítja a szellemi tevékenységet, testsúlynövekedéshez és energiaszegénységhez vezet. Megfelelő mennyiségű jód segít elégetni a zsírfölösleget, elősegíti a növekedést, javítja a szellemi frisseséget, segyt fenntartani a haj, bőr és köröm egészségét.

Hiánybetegsége a golyva.
Fő természetes forrásai: Jódban gazdag talajon nőtt főzelékfélék, hagyma, tengeri moszatok, tengeri halak, rákok.

Vas

Javasolt napi felvétele felnőtteknek 10-18 mg, terhes és szoptató anyáknak ennek akár háromszorosa. Az elfogyasztott vasnak csak kb 8%-a szívódik föl ténylegesen. Egy 75 kg-os felnőtt szervezetében kb 4 gramm vas található.

A vas nélkülözhetetlen mikroelem, szükséges a hemoglobin képződéséhez, valamint a mioglobin (az izmok vörös festékanyaga) és egyes enzimek keletkezéséhez. A szervezet vastartalékainak nagy része a vörös vértestek hemoglobinjában található, és annak négyhónapos újratermelődési ciklusa során rendszeresen lebomlik, majd újrahasznosul. A vas segíti a növekedést, fokozza az elenállóképességet, segít elejét venni a fáradtságnak.

Hiánybetegége: vashiányos anémia.
Fő természetes forrásai: sertés- és marhamáj, szív és vese, vörös húsok, őszibarack, dió, bab, spárga, zabpehely, tojássárgája.

Magnézium

Napi ajánlott bevitele felnőtteknek 300-450 mg. A magnézium szükséges a normális kalcium-, nátrium-, kálium- és foszforegyensúlyhoz és ioncseréhez, valamint a C-vitamin hasznosulásához. Nélkülözhetetlen az idegek és izmok rendes működéséhez. Gátolja a kalcium tartalmú epe- és vesekövek kialakulását. Fontos szerepe van a vércukor energiává alakításában. A felnőtt emebri test kb 20 mg magnéziumot tartalmaz.

A magnézium A-vitaminnal, kalciummal és foszforral együtt hat legjobban.

Fő természetes forrásai: füge, citrom, grapefruit, mandula, dió, sötétzöld főzelékfélék, alma.

 


Mangán

Napi szükséglet kb 2,5-5 mg. A mangánnak a biotin, a B1- és a C-vitamin hasznosulásához szükséges enzimek aktiválásában van jelentős szerepe. A normális csontszerkezethez, valamint a tiroxin, a pajzsmirigyhormon képződéséhez is szükséges. FOntos szerepe van a normális szaporodásban és a központi idegrendszer hibátlan működésében. Elúsegíti a normális izomreflexeket.

Hiánybetegsége az ataxia.
Fő természetes forrásai: dió, zöldlevelű főzelékfélék, borsó, répa, tojássárgája.


Molibdén

Becsült napi szükséglete 150-500 mikrogramm. Elősegíti a szénhidrát- és zsíranyagcserét. A vas hasznosításáért felelős enzim elengedhetetlen kelléke.

Hiánybetegsége nem ismert.
Fő természetes forrásai: sötétzöld levelű főzelékfélék, hüvelyesek, teljes gabonaszemek.

Kálium

Felnőttek esetében 1800-5700 mg közötti mennyiségű káliumion napi felvétele normálisnak mondható. A nátriumionok a káliumionokkal karöltve szabályozzák a szervezet folyadékegyensúlyát, és szabályozzák a szív ritmusát. A normális kálium-nátrium egyensúly eltolódása ideg- és izomműködési zavarokat eredményezhet. A kálium az agy oxigénellátásának javítása révén segíti a gondolkozást. Segíti a test salakanyagainak ürülését. Közreműködik a magas vérnyomás csökkentésében. Segíti az allergia kezelését.

Hiánybetegsége: ödéma, hypoglycaemia.
Fő természetes forrásai: citrusgyümölcsök, kantalupdinnye, paradicsom, torma, zöldlevelű főzelékfélék, banán, menta, napraforgómag, burgonya.


Szelén

Javasolt napi adagja nincs meghatározva, de átlagosan 50-200 mikrogramm között normális. Az E-vitaminhoz hasonlóan antioxidáns hatású, lassítja a sejtek öregedését. Közömbösíti egyes rákkeltő anyagok hatását, enyhíti a menopauza alatti hőhullámokat és rossz közérzetet, akadályozza a fejbőr korpásodását.

Hiánybetegsége az ellenállóképesség korai csökkenése.
Legfőbb természetes forrásai: Búzacsíra, korpa, hagyma, paradicsom, brokkoli, tonhal.
A szelén E-vitaminnal együtt szinergista (egymást erősítő) hatással bír.

 


Nátrium

A nátriumnak nincs meghatározott napi bevitele, de minden liter vízre, amit megiszunk, 1g nátrium-klorid (asztali só) fogyasztásával, vagyis naponta mintegy 1100-3000 mg-al célszerű számolni. A nátriumot és a káliumot az életfolyamatok nélkülözhetetlen anyagaként ismerjük. A szervezetben nátriumion alakjában fordul elő. A nátrium segít a vér kálium- és egyéb ásványianyag tartalmának normális szinten tartásában. Segít megakadályozni a magas hőterhelés káros hatásait (kimerültség, hőguta), valamint segíti az izmok és idegek megfelelő működését. Túlzott fogyasztása a szervezet káliumszintjének csökkenéséhez, és magas vérnyomáshoz vezet, ezért igyekezni kell sófogyasztásunkat kordában tartani!

Hiánybetegsége a szénhidrátok elégtelen emésztése, esetleg neuralgia.
Fő forrásai: asztali (kő)só, sárgarépa, répa, articsóka, rák, vese, szalonna.

Kén

Nincs rá meghatározva javasolt napi bevitel. A kén nélkülözhetetlen az egészséges haj, bőr és körmök számára. Segíti az agy működéséhez szükséges oxigénegyensúly fenntartásában. A B-komplex vitaminjaiban szabályozza a szervezet alapvető anyagcsere-folyamatait, és előfordul a fehérjéket alkotó néhány aminosavban is. Közreműködik a máj epe-elválasztásában. Segít a baktériumfertőzések leküzdésében.

Hiánybetegsége nem ismert.
Főbb természetes forrásai: szárazbab, sovány marhahús, káposzta, hal, tojás.

Forrás és fotó: 3x3.hu

vissza
Csatlakozz hozzánk!