Versenyeink
Böngésző
KORÁBBI VERSENYEINK
Főoldal » Edzéstanácsok » A legfontosabb hibák, amit a kezdő futónak el kell kerülnie

Hírek

A legfontosabb hibák, amit a kezdő futónak el kell kerülnie
dátum: 2011-11-11 20:36:00

A legfontosabb hibák, amit a kezdő futónak el kell kerülnie

Túlzott elvárások, türelmetlenség és teljesítménykényszer. A kezdő futók önmagukhoz képest, pulzusszámban is kifejezhetően, nem egyszer keményebben edzenek, mint az olimpikonok. Az edzetlen szervezet számára már a leglassúbb futás is extrém igénybevételt jelent. Kezdő szinten a teljesítményt elsősorban a szív perctérfogata korlátozza. A magas pulzusszámmal végzett, intenzív edzések ezt gyorsan, néhány hónap alatt jelentősen megnövelhetik, az eredmények látványosan javulnak. A futó azt hiszi, jó úton jár, pedig a fejlődése, megfelelő alapok híján, rövidesen stagnálni fog és arra is komoly esélye van, hogy megsérül. Jó futóvá csak több év edzés után válhatunk.

 


Helytelen futótechnika és nem megfelelő cipő. Sokan ösztönösen minél hosszabbakat szeretnének lépni és nyújtott térddel fognak talajt. Ekkor a boka, térd és a csípő nem tudja kirugózni a talajfogás reakcióerejét és nagy ütés fut végig valamennyi érintett izületen. Ez a stílus előbb utóbb az orvoshoz vezet. Fussunk ruganyosan, hajlított térddel, gyors, könnyű lépésekkel és ne hajoljunk előre. Rövid úton, dinamikusan végezzük a karmunkát. Felsőtestünk legyen egyenes, jó testtartású. Relaxáljunk. Ne felejtsük el, hogy a keringési rendszer gyorsabban fejlődik, mint a mozgatórendszer. Lábunknak évekre van szüksége, hogy beleerősödjön a futásba.

Ráfutás sérülésre. Ha valahol fájni kezd egy kicsit, vegyünk ki pár nap pihenőt, ússzunk, kerékpározzunk, szükség esetén forduljunk szakemberhez. Fájdalommal nem futunk!

Valójában az eredményes futáshoz nem szükséges bonyolult edzésterveket követni. Ha valaki rendszeresen fut, és ügyel arra, hogy ne fáradjon el krónikusan, vagyis ne eddze túl magát, minden bizonnyal fejlődni fog. Vigyázat, a túledzési szindróma egyik tünete az a tévhit, hogy azért nem fejlődünk, mert nem edzünk elég keményen.

A legegyszerűbb és talán legjobb edzésterv úgy szól, hogy majdnem minden nap induljunk el, edzettségünktől függően fussunk/gyalogoljunk kényelmes, jóleső tempóban, és soha ne fáradjunk el annyira, hogy edzésünket a végén visszafordulva ne tudnánk különösebb erőlködés nélkül megismételni.

Ha hónapokon keresztül nem fejlődünk érezhetően és mérhetően, a következő kérdéseket tegyük
fel:

- Nem futottam gyorsabban és hosszabbakat, mint amit az edzettségem, adottságaim és életmódom megenged? Ha fáradtak, ingerültek vagyunk, kisebb légúti fertőzésekkel, apró sérülésekkel bajlódunk, a válasz valószínűleg igen.
- Rendszeresen edzettem?
- Eleget pihenek?
- Nem túl stresszes az életem?

Sajnos, a tapasztalat szerint a legtöbb futó, de különösen a kezdők szinte mindig túl gyorsan, gyakran túl sokat és túl rendszertelenül futnak.

Kezdő futók között hatalmas különbségek vannak. Ha valaki fiatal, nem túlsúlyos, esetleg más sportágban szerzett már némi edzettséget, máshol kell kezdenie, mint egy idősebb vagy 100 kiló fölötti embernek.

Forrás: Powerhiker
 

vissza
Csatlakozz hozzánk!